lauantai 13. helmikuuta 2021

Talvileiriytymisen teknistä suunnittelua

Peltikuoriaisemme on vuosimallia 2018, siis se, jossa on ihana iso ja tukeva, jalalla seisova pöytä. Emme ole talviasuneet siinä, jos syyslomaviikon pikkupakkasia Ranua-Rovaniemi-Oulu-akselilla ei lasketa. Alle -10* kuitenkin. Hyvin pärjättiin 2 aikuista, 10v lapsi, 2 keskikokoista koiraa ja kissa. Päivittäisessä työajossa auto kyllä on.

No, nyt talveemme kuuluu koko perheen osalta laskettelu ja isompien osalta myös hiihto. Pari lähirinnettä löytyy, vaan entä kun tekisi mieli vieraaseenkin mäkeen ja oikein loman tunnelmaan! Lumeen, pakkaseen ja puliukkojen sekaan! Eikun lumiukkojen!

Mitä pitää huomioida talvileiriytymisessä? Todennäköisesti pärjäisimme oikein hyvin nykyisellä kalustolla. Horisevan Arjakin sanoo, että leipää, lempee ja lämpöö. Ei sitä muuta tarvita.


Karsi ja ulkoista!

Sovun takia osaan sanoa heti, että nykyisellä 2 aikuista, 11- ja 17-vuotiaat lapset, 2 keskikokoista koiraa, 2 kissaa ja sukset-combolla ei yksinkertaisesti mahdu viikoksi 5,99 metriin, vaikka kuinka asuisi vuorokaudesta 18 tuntia ulkona. Jotain on pakko ulkoistaa!
Etuteltta DWT Bora Air High 320x240cm.

Ilmateltan jätän suosiolla kotiin, se tuskin kestää pakkasia. Vaikka ilma kestäisikin, niin kankaat ja vetoketjut ei. Toiseksi, jos vaihtaa laskettelukeskusta lennosta, niin märkää materiaalia maajoukkuekassillinen lisää autoon. Ei kiitos! Voisi kyllä muutoin olla näppärä lisä talvileiriytymisessäkin alueleiriytyjillä.

Toiseksi jättäisin kotiin nyt 17-vuotiaan. Ja ettei meno menisi ihan villiksi, niin saisi jäädä kotivahdiksi koirien ja kissojen kanssa. Varsinkin kun ei ole innostuneimmasta päästä talviulkoiluun.

Kesäiset rantapatjat, grillaustikut, ilmasohvat, ulkokalusteet, grillit jne on hyvä ihan jo painon ja turvallisuuden takia jättää matkasta. Et tarvitse niitä, etkä niitä tuhatta muutakaan hökötintä.


Vesijärjestelmä

Ensimmäinen erä pelattu! Seuraavaksi mietitään elämää autossa teknisesti. Jos autoon on rakennettu suihku, on sitä luonnollisesti tarkoitus käyttää. Mutta me emme käytä suihkua auton sisäpuolella, käytännön syistä, mutta myös siksi, että olemme alue-matkailijoita. Suihku sisältyy aluemaksuun tai käymme uimahallissa. Pieni hinta siitä ilosta, ettei tarvitse olla 10 minuuttia hengittämättä. Suihkukahva ikkunasta ulos ja piristävä ulkosuihku onnistuu, mutta -20 asteen pakkasella se voi olla kurjaa, koska autoa ei saa sen jälkeen paikaltaan pois ilman lumiketjuja..

Vesijärjestelmän tyhjennys auton ollessa asumislämmin on tärkeää. En ole koskaan kokeillut, ja olen varma, että saisin silti putket jäätymään halki. Emme siis ota talvella vesijärjestelmää käyttöön. Henkisen hyvinvointini vuoksi.

Juomavettä voi varata vuorokauden tarpeeksi jääkaappiin. Huoltoasemiltakin saa sitä hyvin.

Wc-pönttöä voi käyttää, kasettihan on lämpimässä tilassa. Pöntön huuhtelun voi suorittaa vaikka juomapullosta. Kantoveden varassa ollessa, kannattaa tietenkin miettiä, että kuinka paljon sisätilasta uhraa vesisäiliöille.


Ulostus

Ulkoista ne! Jos ulkoistaa kakkansa, niin sen peittely papereineen on yhtä tärkeää, kuin sen tekeminen katsojilta piilossa! Vessan (paska)kasettia ei saa tyhjentää kuin niiden tyhjennykseen varattuihin paikkoihin. Siis viemäriin, ei luontoon! Mutta kakkata saa, kunhan tekee sen jälkiä jättämättä ja muita ajatellen. Siivoaa ja peittää jälkensä luontoa kunnioittaen. Kemsan kasetti kannattaa tyhjentää joka kerta, kun tilaisuus siihen on. Kerron kokemuksen syvällä äänellä.


Lämmitys

Sisätiloja lämmitettäessä, täytyy luonnollisesti olla millä lämmittää. Kaksi täyttä 11kg teräskaasupulloa takaa taatusti lämpimän viikon lapin pakkasissa. Yötä vasten tosin kannattaa vaihtaa kolmannesta päivästä lähtien jo täydempi pullo. Tähänkin tarkoitukseen on myynnissä jos jonkinlaista näppärää apulaitetta kaasunmäärän tarkastamiseen, ilman pullon irroitusta ja punnitusta matkalaukkuvaakalla. Näin saa ainakin tietää kaasun määrän.

Kaasulämmityksen lisäksi, voi olla paikallaan talviolosuhteissa pieni sähkökäyttöinen keraaminen lämmitin. Nämä ovat järjestäin normaaliin pistorasiaan kytkettäviä, eli auto pitää olla kytketty liitäntäjohdolla sähköverkkoon. Eivät siis toimi puskaparkissa ilman aggregaattia. Huono puoli on se, ettei tällainen lämmitin lämmitä tasaisesti, eikä boilerin vettä, jos vesijärjestelmä on käytössä. Lisänä se voi mahdollisesti olla tarpeellinen, esimerkiksi jos kaasu loppuu tai kaasulämmityksessä ilmenee toimintaongelmia.

Truma vai Alde. Vastaan molemmat, mutta meillä on Truma 4 combi.  Täydellinen meille. Löytyy kuivauskaappi omasta takaa! Ja käsityöihmisenä villasukkia löytyy naapurille asti annettavaksi, joten matot lattialla ja villasukat jalassa ei lattian viileyttä tunne.


Thermopeitteet tai tuulilasipeitteet

Löytyy kotimainen, laadukas ulkopuolinen tuulilasipeite, joka kattaa myös ovien sivuikkunat. Lisänä voisi olla keula- ja ovien alaosapeitteet. Ovet ovat autojen heikot kohdat pakkasella. Sisäpuolen sivu- ja takaovien peitteetkin ottaisin mieluusti. Mutta pärjää ilmankin! Tuulilasipeite on siitä hyvä, ettei tuulilasi asuessa huurustu ja kastu kondenssivedestä, mutta lämpökään ei niin karkaa ison ikkunan kautta. 


Nukkuminen

Vuodepaikat nukkujille? Meillä on turvavyöpaikat 4 hlölle ja pedit 3 hlölle. Parisängy on mitä mukavin, mutta sohva-pöytä-kuskinpenkki-sänky on melko kehno nukkua. Inhottavinta siitä tekee sen kasaaminen aamukahvin tieltä pois. Pienessä tilassa petivaatteiden pyörittely ja pakkaus paikoilleen on vähintääkin ärsyttävää! Lasta varten onkin hankittu erillinen lisävuode, saa heräillä rauhassa, eikä ole aamukahvin tiellä! Toki tämäkin peti täytyy kasata tieltä pois, jos aikoo autolla ajaa, mutta tärkeintä on, että se ei ole aamukahvin edessä. Lisävuoteesta teen erillisen esittelyn myöhemmin.


Moottorinlämmitys

Pidemmän päälle, niin kuin tiedätte, on hyväksi esilämmitellä. Nämä uudet Ducatot ovat siitä kieroja, ettei niihin saa lohkolämmitintä ihan noin vain. Webastoja, säteilylämmittimiä ja letkulämppäreitä näihin on asenneltu, ja omaan autoon taitaa ensi talvena muuttaa letkulämmitin, Defa-yhteensopiva. Aluematkailijalle ja työautokäyttöön hinta-laadultaan varsin passeli.


Renkaat

Lämmin suositus on laittaa laadukkaat nastat alle ja ainakin perehtyä lumiketjuihin. Painava auto jäisellä mökkitiellä.. ei haluta edes ajatella. Muutoinkin kannattaa pysyttäytyä sellaisilla tieosuuksilla, joille laskisi naapurin rattin. Toisaalta, jos OffRoad kiinnostelee, niin muistaa kertoa siitä kuvin ja videoin Facebookin KARAVAANARIT-ryhmässä. Näitä jännittäviä pitkittäinpoikittain pellolla-otoksia on aina yhtä kiva katsoa ja arvioida meneekö lunastukseen vai ei.


Ohjekirjat

Niitä ei ole painettu turhaan. Kannattaa lukea läpikotaisin ulkoa. Ja aina niistä oppii jotain uutta!


KaraÅke

Älä laula ääneen jos et osaa.


Alkoholi

Älä ota jos ajat. Jos et aja, ja otat, älä ota räyhäviinaa. Karavaanarit on kaikkien kavereita, mutta rajansa se on karavaanareillakin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentointi sallittu anonyyminäkin. Kiitos kommentista!