perjantai 16. huhtikuuta 2021

Nestekaasun määrän etäluettavat mittaajat

Nestekaasun määrä pullossa?

Pullon kyljessä lukee esimerkiksi "TAARA 14,2kg". Se on kyseisen pullon paino tyhjänä. Mittaa pullon paino mahdollisimman tarkalla vaakalla. Henkilövaaka, kalavaaka, matkalaukkuvaaka.. 100g tarkkuudella max. 30kg:n mittaava matkalaukkuvaaka on oikein mainio peli. Joutuu tosin valitettavasti nostamaan kahden käden voimin vaakalla kaasupullon ilmaan. Jos vaaka näyttää esimerkiksi lukemaksi 21,8kg, vähennetään siitä tyhjän pullon paino eli 14,2kg, ja näin tiedetään, että pullossa on nestekaaasua 7,6kg. Kaasupullon irroitus autosta - mittaus - uudelleen asennus- toimenpidettä voisi mielellään helpottaa varsinkin pakkasella, siihen suunnitellulla härvelillä.

Vertaillaan kolmea etäluettavaa nestekaasun määrän mittaria

Olisikin hienoa saada kyseiset laitteet vuodeksi lainaan, että voisi vertailla mm. käyttöympäristön lämpötilan vaikutusta laitteen toimintaan ja luotettavuuteen. Valitettavasti kokemukseni kaikista kyseisistä laitteista jää pelkän kuulopuheen varaan, ja siihenkään ei aina ole uskominen. Mutta tämän hetkisistä kaasunmääränmittaajista, näistä löytyi maailmanlaajuista jaettua kokemusta, jotka kirjasin itselleni tähän ylös.

Truma LevelControl

  • lisäosa Truman iNetSystem-sarjaan
  • magneetilla pullon pohjaan
  • mittaustulokseen vaikuttaa pullon sisällä oleva "tavara". Mittaa ultraäänellä, ja mikäli pullon sisällä on esimerkiksi ruostetta, ei mittaustulos ole luotettava
  • ei sovellu täytettäviin kaasupulloihin, niiden sisällä olevan uimurin takia.
  • integroitavissa Truma iNetSystemiin, ohjattavissa kahdella eri Truman sovelluksella, bluetooth-yhteydellä
  • pitää muistaa irroittaa kaasupullon pohjasta pullon vaihdon yhteydessä
  • laitteen anturi herkkä, ei saa vetää pullon pohjaa pitkin, irroitettava ja kiinnitettävä "pystysuorassa"
  • voidaan jättää asennettuna paikoilleen ajon ajaksi
  • ei toimi komposiittipulloilla

Senso4s (Basic & Plus mallit)

  • pullo laitteen päälle
  • mittaustulokseen vaikuttaa pullon ulkopuolella oleva "tavara", pullo ei saisi olla kiinnitettynä vaakaa käytettäessä, eikä pullon päällä/kyljessä kiinni mitään ylimääräistä.
  • ohjattavissa omalla sovelluksellaan, bluetooth-yhteydellä
  • Basic-malli ei sovellu jätettäväksi ajon ajaksi paikoilleen. Plus-malli taasen kestää ajon aikaisen asennuksen, liiketunnistimen ansiosta, joka keskeyttää mittauksen ajon aikana ja estää siten virheelliset mittaustulokset
  • painoon perustuva mittaus todennäköisesti ultraääntä tarkempi
  • mitattavan pullon pitää painaa yli 2kg, mutta alle 45kg
  • reaaliaikaiseen mittaukseen ei pysty, mutta mittaa painon 15min välein
  • laitteessa on muisti, johon tiedot tallentuvat esim. poistettaessa käytöstä liikkeelle lähdettäessä tai patterien loppuessa
  • toimii myös komposiittipulloilla
  • kallistusanturi
  • varoitusviesti kaasun loppumisesta
  • pohjan halkaisija on enintään 32cm
  • pohjassa magneetit


Brunner W8

  • pullo laitteen päälle
  • mittaustulokseen vaikuttaa pullon ulkopuolella oleva "tavara", pullo ei saisi olla kiinnitettynä vaakaa käytettäessä, eikä pullon päällä/kyljessä kiinni mitään ylimääräistä.
  • ohjattavissa omalla sovelluksellaan, bluetooth-yhteydellä
  • ei ole suositeltavaa jättää ajon ajaksi paikoilleen, ettei herkät sensorit hajoa kun ~22kg pomppii päällä
  • painoon perustuva mittaus todennäköisesti ultraääntä tarkempi
  • mitattava pullon paino max. 30kg
  • toimii myös komposiittipulloilla
  • kallistusanturi
  • pohjan halkaisija on enintään 30cm


Ja minkä minä näistä valitsisin? Kalavaakaa ei toki mikään voita, mutta näistä neljästä loppukilpailuun pääsisivät Truma Level Control ja Senso 4s Plus.

Mieleni sanoo, että olisi järjettömän hölmöä asetella vaakaa joka kaasuntarpeisella pysähdyksellä pullon alle. Ja yhtä hölmöä olisi se jättää ajon ajaksi pullon alle, niin simppeliä kuin se olisikin, vaikka Senso 4s Plus on ainoa vaaka-malli, jonka saisi valvistajan mukan jättää ajon ajaksi pullon alle. Mutta en millään usko, että näiden vaakamallisten mittareiden sensorit todella kestäisivät pullon rytkytystä päällään. Mittaustulokseen ei ainakaan voi luottaa.

Truman ultraääneenkään en luota, ja sehän on sekaisin sekin, jos pullon sisällä on vähäinenkin määrä likaa, kuten ruostetta pullon kyljestä. Suomessa meillä ei olekaan uimureilla varustettuja pulloja, ainakaan vielä. Ne estävät myös käytön.

Kaupasta mukaani lähtisi Truma Level Control, ultraääneen perustuva kaasunmäärän mittari. Siitä yksinkertaisesta syystä, että luottamus kaikkiin yllä mainittuihin on kalavaakaa heikompi, mutta Truman valittuani, voisin ehkä mahdollisesti yhtä suurella onnenkantamoisella saada siihen jonkinmoisen tarkkuutta parantavan päivityksen, kun taas vaaka on vaaka. Ja uskon että sellaisenaankin, melko epävarmana laitoksena, se antaisi edes jonkinmoista viitettä kaasun loppumisesta kesken makoisimpien yöunien.. Mutta että 170e. Huh!

Taidan jäädä vielä odottamaan suurempaa tarvetta näille härveleille. Ensi talvena Ylläksen juurella -30 asteen pakkasessa, kaasun loputtua yöllä, ajattelen taas tätä päivitystä ja kiroan itseni saunan taakse..

1 kommentti:

  1. Tämäpä kuulostaamielenkiintoiselta laiteelta, jonka avulla olisi mahdollista siis välttyä matkailuauton kaasun yllättävältä loppumiselta. Serkkuni opiskelee insinööriksi ja tykkää myös testailla ja kehitellä erilaisia laitteita. Tulevaisuuden toiveissa hänellä olisikin työskennellä erilaisten mekaanisten laitteiden kehityksessä, kokoonpanossa ja laitetoimituksessa. https://www.promec.fi/kokoonpano

    VastaaPoista

Kommentointi sallittu anonyyminäkin. Kiitos kommentista!